Her
er målbeskrivelser for matematikundervisningen på de
enkelte klassetrin. Har du yderligere spørgsmål er du
selvfølgelig velkommen til at kontakte skolen.
Matematik i børnehaveklassen
Målet
for matematik i børnehaveklassen er at gøre eleverne
fortrolige med tal, geometriske former og matematiske begreber.
Eleverne arbejder undersøgende og eksperimenterende med
problemerne vha. konkrete materialer. Mange af matematikopgaverne
lægger op til at eleverne arbejder med problemløsning,
hvor der ikke findes én bestemt løsningsstrategi, men
derimod må eleverne selv overveje arbejdsprocessen.
Der
arbejdes både individuelt og i makkerpar, små grupper
eller med fælles aktiviteter. Konkret arbejdes der med tal og
tælle, spille, måle og veje, former og figurer, folde og
klippe, begreber og mønstre.
arbejdshæfter: Kontiki - konkret matematik u børnehaveklassen.
centicubes
cuisenaireklodser
tangrambrikker
sømbrædder
målebånd
skålvægte
terninger
sorteringsmaterialer.
lineal
blyanter
farver
ingen tests.
spille spil sammen
tælle
Mål for undervisningen på 1. årgang:
beherske tals størrelse i forhold til hinanden
beherske tallene fra 0 til 100
beherske positionssystemet 1, 10, 100
beherske + og - med og uden 10´er overgang i det kendte talområde
arbejde med manglende tal
arbejde med relationer (større end, lig med og mindre end)
måle længder og omkreds i cm, dm og m
arbejde med kvadrat, rektangel, trekant, cirkel, oval
flytte figurer
arbejde med spejling og symmetri i mønstre
læse pindediagrammer
arbejde med afkrydsningsdiagrammer
statistik
mønstre
IT
bogsystem: På opdagelse i matematikkens verden
Supplerende træningsopgaver
Faktor i 1. - kopimappe
Rema 1A og 1B
PC-programmer
penalhus
farver
MGFG-test
deltage i elevens hjemmearbejde
acceptere alternative arbejdsformer
I
anden klasse bygger vi videre på de færdigheder og
begreber, som blev påbegyndt i 1. klasse. Vi arbejder
individuelt og med klasseundervisning. Praktiske og kreative
elevmenter skal hjælpe til at gøre
matematikundervisninger så spændende og virkelighedsnær
som mulig for eleverne.
Nye mål for undervisningen:
beherske tallene op til 1000
beherske positionssystemet 1, 10, 100, 1000
arbejde med afrunding
beherske + og - op til 1000 med 10´er overgang
arbejde med manglende tal
arbejde med tabeller i området 1 til 10
begrebet deling og enkel division introduceres
kende brøker
arbejde med måling af omkreds i hele cm og m
arbejde med arealer ved tælling
arbejde med vejning i g og kg
arbejde med trapez, rhombe, parallelogram, drage, kasse, pyramide
introduktion af begrebet rumfang og arbejde med det i praktiske situationer
arbejde med begreberne forstørre og formindske
arbejde med parallelforskydning
arbejde med isometrisk tegning
arbejde med pindediagrammer
relationer
statistik
sandsynlighed
spejling
mønstre
arbejde med computer
bogsystem: På opdagelse i matematikkens verden
supplerende træningsopgaver - kopimappe
Faktor i 2. - kopimappe
Rema 2A og 2B
Forskelligt kopimateriale
Computer og matematikprogrammer
penalhus
farver
MGFG-test
følge elevens arbejde tæt
støtte op om lektielæsning
være åben overfor alternative arbejds- og undervisningsformer.
I
3. klasse bygges der videre på de færdigheder og
begreber, som blev påbegyndt på de foregående
klassetrin. Der arbejdes individuelt, i grupper og på klassen.
Det praktiske og kreative arbejder fortsætter.
Nye mål
for undervisningen:
helt simple parentesregler præsenteres.
beherske tallene op til 10.000, incl. addition og subtraktion.
beherske afrunding
beherske multiplikation af et et-cifret tal med et fler-cifret tal. Algoritme indføres
arbejde med simpel division
beherske det halve og det dobbelte
kende til ¼ og ¾
præsenteres for decimaltal i forbindelse med penge og måling
arbejde med omsætning mellem mm, cm, dm, m
arbejde med arealer vha. opmåling og beregning
arbejde praktisk med rumfang
erfare sammenhængen mellem vands vægt og rumfang (1 ml= 1 g osv.)
arbejde med kegle, cylinder og kugle
arbejde med arbejdstegning
perspektivtegning præsenteres
koordinater præsenteres
bogsystem: På opdagelse i matematikkens verden
supplerende træningsopgaver - kopimappe
Rema 3a + b
Forskelligt kopimateriale
Computer og matematikprogrammer
penalhus
farver
MGFG-test
følge elevens arbejde tæt
støtte op om lektielæsning
være åben overfor alternative arbejds- og undervisningsformer.
I
4. klasse bygges der videre på de færdigheder og
begreber, som blev påbegyndt på de foregående
klassetrin. Der arbejdes individuelt, i grupper og på klassen.
Der skiftes bogsystem til Matematik-tak og det praktiske og kreative
arbejder fortsætter - dog i lidt mindre grad.
Nye mål
for undervisningen:
beherske tallene op til 100.000
kende til positionssystemet for decimaltal
afrunding af decimaltal til betalbart beløb
præsenteres for sammenhængen mellem brøk og procent
beherske division i de små tabeller, og kende til "rest"
beherske addition og subtraktion af dec. tal
beherske de mest almindelige brøker
arbejde med variable og simple ligninger og uligheder
præsenteres for potenstal
præsenteres for negative tal
arbejde med overslag
beherske måling med og omsætning mellem enhederne: mm, cm, dm, m og g, kg
beherske beskrivelse af former og kende til betegnelser for rumlige figurer
arbejde med beregning af rumfang på simple figurer bla. vha. opfyldning
arbejde med simple målestoksberegninger
arbejde med parallelle linier
arbejde med flytninger: Skubbe/parallelforskyde, spejle og dreje
arbejde med rette, spidse og stumpe vinkler.
beherske omkreds og areal af kvadrater og rektangler
arbejde med perspektivtegning
præsenteres for cirklens radius og diameter
arbejde med koordinater (Aflæse og konstruere)
præsenteres for procentdiagram
arbejde med regneark
bogsystem: Matematik-tak
supplerende materiale: Matematik i…
Rema 3a + b
computer- og matematikprogrammer
lineal
passer
vinkelmåler
penalhus
MGFG-test
følge elevens arbejde tæt
støtte op om lektielæsning
være åben overfor alternative arbejds- og undervisningsformer.
Nye mål for undervisningen:
beherske tallene op til 1.000.000
beherske positionssystemet for decimaltal til 1/1000-dele
beherske multiplikation dem decimaltal
beherske division med flercifret tal
beherske decimaltal omregnet til brøk og omvendt
udvidet kendskab til brøkbegrebet
anvende procentregning i relevante sammenhænge
arbejde med pi som konkret begreb (cirklen)
præsenteres for potenstal
arbejde med parenteser - herunder med blandede regningsarter
arbejde med omsætning indenfor metersystemet
arbejde med beregning af rumfang vha. af formel
arbejde med begrebet kubik
arbejde med at formindske og forstørre
beherske rette, spidse og stumpe vinkler
beherske ligebenet, ligesidet og retvinklet trekant
begreberne radius og diameter indføres
arbejde med arbejdstegninger med synsvinkler
arbejde med overførsel fra tegning til perspektivtegning
kende til cirkeldiagrammer
arbejde med koordinater og koordinatsystemer
bogsystem: Matematik-tak for 5. klasse. Grundbog og arbejdshæfte
Regneark-tak for 5. klasse. Hæfte
diverse computerprogrammer
ekstramateriale fra Matematik-tak i forskellige nuveauer
centicubes
målebånd
terninger
sømbrædder
vægte
sakse
lineal
passer
vinkelmåler
lommeregner med kvadratrod
farver
MGFG-test
opbakning og engagement omkrig lektier
acceptere anderledes måder at gøre tingene på
Nye mål for undervisningen:
kende forskel på et primtal og et sammensat tal
eleverne skal være sikre i division
+ og - af brøker
division af brøk med et helt tal
omregning fra ægte brøk til uægte brøker
omregning mellem procent, brøk og decimaltal
procentregning
potensregning, f.eks. 3
parentesregler, + og - parenteser
kendskab til alle gængse måleenheder
rimelig sikkerhed i omregning inden for metersystemet
arbejde med parallelitet
arbejde ligedannethed
arbejde med kongruens
beherske drejninger
kende normaler
arbejde med målestoksforhold
arbejde med vinkelmåling
sikkerhed i arealberegning af trekanter og firkanter
beherske rumfang af en kasse
arbejde med arbejdstegning
arbejde med perspektivtegning
arbejde med cirkeldiagrammer
arbejde med koordinatsystemet
ligninger
reduktion
funktioner
arbejde med egne undersøgelser og belyse følgende begreber:
hyppighed
gennemsnit
typetal
udfald
udfaldsrum
gevinstchancer
bogsystem: Matematik-tak for 6. klasse:
Grundbog
Arbejdshæfte
kopimaterialer fra Matematik-tak bogsystemet
centicubes
sømbrædder
målebånd
målebægre
terninger
Regneark-tak for 6. klasse
Diverse træningsprogrammer
Excel-regneark
lineal
passer
vinkelmåler
lommeregner med de fire regningsarter, pi, kvadratrod, potens
MGFG-test
opbakning og engagement omkrig lektier
støtte barnet i eget valg af problemløsning
I
7. klasse arbejdes der videre med det tidligere indlærte. Der
lægges i større grad vægt på mundtligheden.
Undervisningen foregår som klasseundervisning, individuelt
arbejde og gruppearbejde.
Nye mål for undervisningen:
arbejde med 10´er potenser
arbejde med opløsning af parenteser (+ og -)
beherske addition og subtraktion af brøker
division af brøk med et helt tal
arbejde med uligheder
arbejde med simple ligninger
arbejde med reduktion
beherske arealberegning af kendte og sammensatte figurer
beherske brug af vinkelmåler
beherske spejling af figurer i koordinatsystem i forskellige akser
beherske drejning af figurer i koordinatsystem om forskellige punkter
kende ligningen for en linie (grafisk afbildning)
kende hældningskoefficienter
løse uligheder ved hjælp af grafisk afbildning
beherske målestok
lave pinde-, søjle-, cirkel- og procentdiagrammer
lave grafisk løsning af sandsynlighed (Pascal, binære træer)
arbejde med egne undersøgelser og belyse følgende begreber:
IT (læreprogrammer og regneark)
bogsystem: Faktor i 7.
supplerende kopimaterialer
Pc-programmer
lineal
passer
vinkelmåler
penalhus
MGFG-test
deltage og kontrollere elevens hjemmearbejde
acceptere alternative arbejdsformer
I
8. klasse arbejder vi videre med emner fra tidligere år, som
udbygges og efterbehandles. Eleverne forberedes langsomt til eksamen
efter 9. klasse, bl.a. ved arbejde med tidligere anvendte
eksamensopgaver.
Nye mål for undervisningen:
beherske regneregler for potenser
beherske parentesregler
arbejde med reduktion
beherske brugen af målestoksforhold
arbejde med sammensatte flytninger
beherske Pythagoras´ læresætning og kende begreberne katete og hypotenuse
beherske geometriske begreber i forbindelse med trekant, firkant og cirkel
arbejde videre med liniens ligning
procent
statistik
ligninger
areal
sandsynlighed
arbejde med computer
bogsystem: Faktor i 8. (begrebsbog og arbejdsbog)
forskelligt kopimateriale
computer- og matematikprogrammer
lineal
passer
vinkelmåler
lommeregner
MGFG-test
støtte op om elevens daglige arbejde
Nye mål for undervisningen:
beherske regneregler for kvadratrødder
beherske løsning af ligninger og uligheder
beherske perspektivtegning og tilhørende begreber
beherske liniens ligning
kende til lineære og ikke lineære funktioner
Bogsystem:
Faktor i 9.:
Begrebsbog for 8. og 9. klasse
Arbejdsbog
for 9.
emnehæfter i Faktorserien
Sigma for 9. (grundbog og opgavebog)
diverse prøvesæt med færdigheds- og problemregning
centicubes
terninger
sakse
farver
regneark
diverse programmer
lineal
passer
vinkelmåler
lommeregner med pi, kvadratrod, potens, fakultet, reciprok
MGFG-test
opbakning omkring lektier