Målbeskrivelser i matematik for de enkelte klassetrin

Her er målbeskrivelser for matematikundervisningen på de enkelte klassetrin. Har du yderligere spørgsmål er du selvfølgelig velkommen til at kontakte skolen.


Matematik i børnehaveklassen

Målet for matematik i børnehaveklassen er at gøre eleverne fortrolige med tal, geometriske former og matematiske begreber. Eleverne arbejder undersøgende og eksperimenterende med problemerne vha. konkrete materialer. Mange af matematikopgaverne lægger op til at eleverne arbejder med problemløsning, hvor der ikke findes én bestemt løsningsstrategi, men derimod må eleverne selv overveje arbejdsprocessen.

Der arbejdes både individuelt og i makkerpar, små grupper eller med fælles aktiviteter. Konkret arbejdes der med tal og tælle, spille, måle og veje, former og figurer, folde og klippe, begreber og mønstre.

Materialer som skolen stiller til rådighed:
Konkrete materialer:
Materialer som eleven skal medbringe:
Evaluering:
Forventninger til forældrene:



Matematik i 1. klasse

Mål for undervisningen på 1. årgang:

1.Tallene som værktøj:
2.Anvendt geometri:
3.Matematik i anvendelse:
Øvrige emner:
Materialer, som skolen stiller til rådighed:
Materialer, som eleven skal medbringe:
Evaluering:
Forventninger til forældrene:



Matematik i 2. klasse:

I anden klasse bygger vi videre på de færdigheder og begreber, som blev påbegyndt i 1. klasse. Vi arbejder individuelt og med klasseundervisning. Praktiske og kreative elevmenter skal hjælpe til at gøre matematikundervisninger så spændende og virkelighedsnær som mulig for eleverne.

Nye mål for undervisningen:

1.Tallene som værktøj:
2.Anvendt geometri:
3.Matematik i anvendelse:
Øvrige emner:
Materialer, som skolen stiller til rådighed:
Materialer, som eleven skal medbringe:
Evaluering:
Forventninger til forældrene:



Matematik i 3. klasse:

I 3. klasse bygges der videre på de færdigheder og begreber, som blev påbegyndt på de foregående klassetrin. Der arbejdes individuelt, i grupper og på klassen. Det praktiske og kreative arbejder fortsætter.

Nye mål for undervisningen:

1. Tallene som værktøj:
2. Anvendt geometri:
3. Matematik i anvendelse:
Materialer, som skolen stiller til rådighed:
Materialer, som eleven skal medbringe:
Evaluering:
Forventninger til forældrene:



Matematik i 4. klasse:

I 4. klasse bygges der videre på de færdigheder og begreber, som blev påbegyndt på de foregående klassetrin. Der arbejdes individuelt, i grupper og på klassen. Der skiftes bogsystem til Matematik-tak og det praktiske og kreative arbejder fortsætter - dog i lidt mindre grad.

Nye mål for undervisningen:

1. Tallene som værktøj:
2. Anvendt geometri:
3. Matematik i anvendelse:
Materialer, som skolen stiller til rådighed:
Materialer, som eleven skal medbringe:
Evaluering:
Forventninger til forældrene:



Matematik i 5. klasse:

Nye mål for undervisningen:

1. Tallene som værktøj:
2. Anvendt geometri:
3. Matematik i anvendelse:
Materialer, som skolen stiller til rådighed:
Supplerende materialer:
Konkrete materialer:
Materialer, som eleven skal medbringe:
Evaluering:
Forventninger til forældrene:



Matematik i 6. klasse:

Nye mål for undervisningen:

1. Tallene som værktøj:
2. Anvendt geometri:
3. Matematik i anvendelse:
Øvrige emner: Statistik og sandsynlighed:
Materialer, som skolen stiller til rådighed:
Supplerende materialer:
Konkrete materialer:
Computer:
Materialer, som eleven skal medbringe:
Evaluering:
Forventninger til forældrene:



Matematik i 7. klasse:

I 7. klasse arbejdes der videre med det tidligere indlærte. Der lægges i større grad vægt på mundtligheden. Undervisningen foregår som klasseundervisning, individuelt arbejde og gruppearbejde.

Nye mål for undervisningen:

1. Tallene som anvendelse:
2. Anvendt geometri:
3. Matematik i anvendelse:
Øvrige emner:
Materialer, som skolen stiller til rådighed:
Materialer, som eleven skal medbringe:
Evaluering:
Forventninger til forældrene:



Matematik i 8. klasse:

I 8. klasse arbejder vi videre med emner fra tidligere år, som udbygges og efterbehandles. Eleverne forberedes langsomt til eksamen efter 9. klasse, bl.a. ved arbejde med tidligere anvendte eksamensopgaver.

Nye mål for undervisningen:

1. Tallene som værktøj:
2. Anvendt geometri:
3. Matematik i anvendelse:
Øvrige emner:
Materialer, som skolen stiller til rådighed:
Materialer, som eleven skal medbringe:
Evaluering:
Forventninger til forældrene:



Matematik i 9. klasse:

Nye mål for undervisningen:

1. Tallene som værktøj:
2. Anvendt geometri:
3. Matematik i anvendelse:
Materialer, som skolen stiller til rådighed:
Supplerende materialer:
Konkrete materialer:
Computer:
Materialer, som eleven skal medbringe:
Evaluering:
Forventninger til forældrene: